פרשת רחב- לימודי מלחמה- הרתעת האויב.

לימודי שנת שבעים וארבע לקוממיות שהפכה לעצמאות:

מאוד מענין לראות את שליחות המרגלים כציווי המפקד, היציאה לשליחות זאת הדרך שהם אספו מידע להביא ליהושע לפני הכניסה לארץ כבדרך של מה שאנחנו קוראים היום שירותי ביון , ריגול בין לאומי כולל כניסה לשטח הארץ כרואים אותה כחוקרים אותה וחוזרין למחנה עם המידע כדי לתכנן את מהלכי המלחמה הלאה..

וַיִּשְׁלַ֣ח יְהוֹשֻׁ֣עַבִּןנ֠וּן מִֽןהַשִּׁטִּ֞ים שְׁנַֽיִםאֲנָשִׁ֤ים מְרַגְּלִים֙ חֶ֣רֶשׁ לֵאמֹ֔ר לְכ֛וּ רְא֥וּ אֶתהָאָ֖רֶץ וְאֶתיְרִיח֑וֹ וַיֵּ֨לְכ֜וּ וַ֠יָּבֹאוּ בֵּיתאִשָּׁ֥ה זוֹנָ֛ה וּשְׁמָ֥הּ רָחָ֖ב וַיִּשְׁכְּבוּשָֽׁמָּה: פרשת רָחָ֖ב.

צו השליחות:

לְכ֛וּ רְא֥וּ אֶתהָאָ֖רֶץ וְאֶתיְרִיח֑וֹ

וַיָּשֻׁ֜בוּ שְׁנֵ֤י הָֽאֲנָשִׁים֙ וַיֵּרְד֣וּ מֵֽהָהָ֔ר וַיַּעַבְרוּ֙ וַיָּבֹ֔אוּ אֶליְהוֹשֻׁ֖עַ בִּןנ֑וּן וַיְסַ֨פְּרוּל֔וֹ אֵ֥ת כָּלהַמֹּצְא֖וֹת אוֹתָֽם: פרשת רָחָ֖ב.

החזרה מהשליחות ודווח של מה מצא אותם בשליחות איזה מידע הם הצליחו לדלות:

וַיְסַ֨פְּרוּל֔וֹ אֵ֥ת כָּלהַמֹּצְא֖וֹת אוֹתָֽם:

הַמֹּצְא֖וֹת

ואלה המוצאות כדבר רחב להם כמספקת להם מידע, משתפת פעולה כזאת שדורשת בתמורה למידע שהיא נותנת, זה כמו שנותנים חסות למשתפי פעולה פלסטינאים או צדלניקים :

וַתֹּ֙אמֶר֙ אֶלהָ֣אֲנָשִׁ֔ים יָדַ֕עְתִּי כִּֽינָתַ֧ן יְהוָ֛ה לָכֶ֖ם אֶתהָאָ֑רֶץ וְכִֽינָפְלָ֤ה אֵֽימַתְכֶם֙ עָלֵ֔ינוּ וְכִ֥י נָמֹ֛גוּ כָּליֹשְׁבֵ֥י הָאָ֖רֶץ מִפְּנֵיכֶֽםכִּ֣י שָׁמַ֗עְנוּ אֵ֠ת אֲשֶׁרהוֹבִ֨ישׁ יְהוָ֜ה אֶתמֵ֤י יַםסוּף֙ מִפְּנֵיכֶ֔ם בְּצֵאתְכֶ֖ם מִמִּצְרָ֑יִם וַאֲשֶׁ֣ר עֲשִׂיתֶ֡ם לִשְׁנֵי֩ מַלְכֵ֨י הָאֱמֹרִ֜י אֲשֶׁ֨ר בְּעֵ֤בֶר הַיַּרְדֵּן֙ לְסִיחֹ֣ן וּלְע֔וֹג אֲשֶׁ֥ר הֶחֱרַמְתֶּ֖ם אוֹתָֽם: וַנִּשְׁמַע֙ וַיִּמַּ֣ס לְבָבֵ֔נוּ וְלֹאקָ֨מָה ע֥וֹד ר֛וּחַ בְּאִ֖ישׁ מִפְּנֵיכֶ֑ם כִּ֚י יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֔ם ה֤וּא אֱלֹהִים֙ בַּשָּׁמַ֣יִם מִמַּ֔עַל וְעַלהָאָ֖רֶץ מִתָּֽחַת: פרשת רָחָ֖ב.

וזה המידע של רחב:

וַתֹּ֙אמֶר֙ אֶלהָ֣אֲנָשִׁ֔ים

יָדַ֕עְתִּי כִּֽינָתַ֧ן יְהוָ֛ה לָכֶ֖ם אֶתהָאָ֑רֶץ

וְכִ֥י נָמֹ֛גוּ כָּליֹשְׁבֵ֥י הָאָ֖רֶץ מִפְּנֵיכֶֽם

ןמסירת המידע בחזרה למחנה

וַיֹּאמְרוּ֙ אֶליְהוֹשֻׁ֔עַ כִּֽינָתַ֧ן יְהוָ֛ה בְּיָדֵ֖נוּ אֶתכָּלהָאָ֑רֶץ וְגַםנָמֹ֛גוּ כָּליֹשְׁבֵ֥י הָאָ֖רֶץ מִפָּנֵֽינוּ: פרשת רָחָ֖ב.

אחד לאחד מדברי רחב:

וַיֹּאמְרוּ֙ אֶליְהוֹשֻׁ֔עַ

כִּֽינָתַ֧ן יְהוָ֛ה בְּיָדֵ֖נוּ אֶתכָּלהָאָ֑רֶץ

וְגַםנָמֹ֛גוּ כָּליֹשְׁבֵ֥י הָאָ֖רֶץ מִפָּנֵֽינוּ:

אופי המידע הוא היחס של החברה הכנענית בארץ למידע שהם קיבלו אודות קורות ישראל ביציאת מצרים הנפלאות והניסים שעשה בורא עולם והידיעה שבורא עולם הוריש את הארץ הזאת לישראל, הולידה פחד גדול מאוד בלב יושבי הארץ מפני ישראל.

השמע של יושבי הארץ אודות הניסים שעשה בורא עולם לישראל היה כהרתעה, יצירת הפחד של האויב ממלחמה עם ישראל.

מענין לראות את ההבדלה ביחס של רחב הזונה לשחרור ישראל בעוד ליבה של רחב נמס לשחרור מעבדות של ישראל הכנענים בני עמה של רחב שמיקומה היה בשולי החברה הכנענית כזונה, לבה היה עם ישראל ובורא עולם כמבקשת לעצמה שחרור ממקום של עבדות בארץ בשלטון הכנענים לבה היה עם ישראל כמזדהה עימו כחולקת איתו אחדות עבדים ששוחררו ואליהם היא רוצה להצטרף וזאת שלא כמו הכנענים שלא היו במקומה של רחב והם לנוכח ידיעה זאת שהובאה אליהם פחדות מאוד מעתיד לבוא.

במקרה הזה, רחב לא היתה בלב אחד עם בני עמה, במקום הזה היא רצתה להצטרף לישראל כמבקשת להסתפח לשחרור הזה כמבקשת את שחרורה שלה מחברה שמיקמה את רחב במקום הזה של הזונה.

יש שיגידו שרחב נחשבת בוגדת כחוברת לעם עוין לעם שלה, אני טוענת שרחב חברה לישראל כאשה שעמה בגד בה ומשכך….

צריך גם לחשוב שהדרך שמסופר לנו בתורה על השליחות , המוצאות של המרגלים, המידע שהם לקטו, מסירת המידע , הם גם מלמדים את ישראל כראשית למידת לימודי מלחמה על תחומיה שהאדם עם הזמן הצמיח עוד למידה והרחיב למידה זאת מבסיס למידה זה בעת שנמסרה התורה והחלה להלמד הלאה במשך הדורות כל דור והלמידה שלו וההצמחה מלמידה זאת לאחר צמיחת אבותיו כרבדי למידה של הדורות כמו הרחבה להשכלה בתחמי לימודי המלחמה. הבסיס הראשוני והרובד הראשוני לבינה זאת נמצאת התורה הכתובה מימי המדבר וכיבוש הארץ והלאה כמייקמים את למידת התורה במשך הדורות כמצווה על עם ישראל.