מחשבות של ראש השנה פסח וכיפור שהתאחדו להן…

.

מחשבה שהתחילה בפסח והמשיכה בראש השנה וכיפור…
או אולי, מיהו יהודי?
.

אדם שנולד יהודי תמיד ישאר יהודי. וזאת כאדם הפרטי. אבל, המדינה לא נולדת יהודיה, מה זאת אומרת? חברה יהודית.
אנחנו כיהודים צריכים ליצור, לעשות את החברה והדרך שהיא מתנהלת, יהודיה. והמדינה כפי שהיא מתנהלת ומה שהיא מציעה לעם היהודי היא לא היהדות.
ארגוני הימין מדברים הרבה בשם היהדות כמתוות דרך לפעילותם, לאחרונה אנו עדים לפעילות של ארגוני הימין להצרת צעדיהם של ארגוני השמאל ע”י הגבלת תרומות מחו”ל ואחת מהן היא קו לעובד.
חג הפסח מתקרב ובא ובחג הזה שוב פעם נקרא את ההגדה את המילים שרובינו לא מבינים. לרוב אנחנו לא מתעסקים במשמעות של חג הפסח, אנו מנהלים את הסדר בטקסיות עם סמלים, מצה, מרור, כרפס ושאר ירקות. לא מתעכבים על מהותו האמיתית של החג. ומה המשמעות של חג הפסח. חג הפסח הוא החג החשוב ביותר של עם ישראל והוא החג שמסמל את מהותו של עם ישראל, הוא החג שמסמל הכי הרבה את יופיה של היהדות.
ומה משמעותו? ומה מהותו?
חופש האדם.
אלוהים התגלה אלינו בעת יציאת מצריים כששחרר אותנו מעבדות לחרות. ולכך יש שתי משמעויות. האחת , תפקידו של העם היהודי ומה זה אומר להיות אור לגויים, והשניה מהותו של אלוהים. עצם ההתגלות של אלוהים דווקא במעמד זה של יציאה מעבדות לחרות מעידה על גודל החשיבות של חופש האדם באשר הוא, ואת המהות האמיתית של מה זה להיות אדם יהודי. ומה העיקרון הבסיסי שמתוכו נובעת היהדות ומה היהדות אמורה להציע לעולם.
המצווה לאהוב את הגר, ולנהוג בו כתושב עימנו מתוך מקום שזוכר כי עבד היינו בארץ מצריים, היא בקשה מפורשת מבורא עולם, לא לעשות את מה שעשו לנו כשהיינו בארץ מצריים.
וכך גם פעילות ארגוני השמאל בפועלם, כדי שלא יעשה דבר כזה ע”י חייל יהודי כשאנו הכובשים שלא נהיה כמו המצרים בארץ מצריים, וזאת ווחד פעילות יהודית. כי לפני שמשה רבנו ברח ממצריים הוא היה עד למקרה בו הכה נוגש פרעה עבד יהודי, משה הרג את נוגש פרעה וברח למדבר. זאת אומרת שארגוני השמאל המזהים התנהגות דומה, חובה עליהם, כיהודים, להתנגד לתופעה זו. כדי שחיל יהודי לא יעשה את מה שעשה נוגש פרעה.

וְגֵר לֹא-תוֹנֶה, וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ: כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.
וְכִי-יָגוּר אִתְּךָ גֵּר, בְּאַרְצְכֶם–לֹא תוֹנוּ, אֹתוֹ. כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם, וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ–כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם: אֲנִי, יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.
בכמה מקומות בתורה/תנ”ך מוזכר הגר, ומצוות הגר, בנשימה אחת עם העובדה שהיינו גרים בארץ מצריים ועם אזהרה מפורשת בענין, “אני יהוה, אלוהיכם” הזכרת היותו של יהוה אלוהינו בנשימה אחת עם מצוות הגר מלמדת אותנו שיש פה אזהרה מפורשת בדבר בעניין מצוות הגר. למה? כדי שלא יהיה מצב שנהפך לפרעונים ואז אלוהים יצטרך לשחרר את הגר מאיתנו.
מצוות הגר היא חשובה גם לנו, אזרחי מדינת ישראל היהודים, כשאלוהים ביקש לשמור שהגר החי בארצנו יהיה כמונו ובעל זכויות שוות הוא כנראה חשב גם עלינו. כדי שלא יהיה מצב שגר המועסק בשכר זול יהיה כח למעסיק להעסיק עובדים יהודים בשכר זול, כי קיומו של עבד במדינה מפחית את כושר המיקוח של העובד היהודי בבואו לדרוש שכר הגון. כי אם לא תסכים לתנאים שמציע לך , אז יש לו את העבד הגר במקומך.
הדוגמא הכי טובה לכך היא בספר מלאכי ג. בה מוזכרים בנשימה אחת גם השכיר, גם הגר, וגם החלש- היתום והאלמנה, מסמלים את החלש באשר הוא.
וּבְעֹשְׁקֵי שְׂכַר-שָׂכִיר אַלְמָנָה וְיָתוֹם וּמַטֵּי-גֵר, וְלֹא יְרֵאוּנִי–אָמַר, יְהוָה צְבָאוֹת. ו כִּי אֲנִי יְהוָה, לֹא שָׁנִיתִי; וְאַתֶּם בְּנֵי-יַעֲקֹב, לֹא כְלִיתֶם. ז לְמִימֵי אֲבֹתֵיכֶם סַרְתֶּם מֵחֻקַּי, וְלֹא שְׁמַרְתֶּם–שׁוּבוּ אֵלַי וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם, אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת; וַאֲמַרְתֶּם, בַּמֶּה נָשׁוּב. ח הֲיִקְבַּע אָדָם אֱלֹהִים, כִּי אַתֶּם קֹבְעִים אֹתִי, וַאֲמַרְתֶּם, בַּמֶּה קְבַעֲנוּךָ: הַמַּעֲשֵׂר, וְהַתְּרוּמָה. ט בַּמְּאֵרָה אַתֶּם נֵאָרִים, וְאֹתִי אַתֶּם קֹבְעִים–הַגּוֹי, כֻּלּוֹ. י הָבִיאוּ אֶת-כָּל-הַמַּעֲשֵׂר אֶל-בֵּית הָאוֹצָר, וִיהִי טֶרֶף בְּבֵיתִי, וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת, אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת: אִם-לֹא אֶפְתַּח לָכֶם, אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם, וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה, עַד-בְּלִי-דָי. יא וְגָעַרְתִּי לָכֶם בָּאֹכֵל, וְלֹא-יַשְׁחִת לָכֶם אֶת-פְּרִי הָאֲדָמָה; וְלֹא-תְשַׁכֵּל לָכֶם הַגֶּפֶן בַּשָּׂדֶה, אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת. יב וְאִשְּׁרוּ אֶתְכֶם, כָּל-הַגּוֹיִם: כִּי-תִהְיוּ אַתֶּם אֶרֶץ חֵפֶץ, אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת. {פ}

עמלות בנקים גבוהות? עושק שכר שכיר.
תספורת מהפנסיות? עושק שכר שכיר.
אי מתן שכר לעובדים זרים/שכר נמוך משכר מינימום לעובדים זרים? מטי שכר גר.
תמלוגים נמוכים מאוצרות הטבע של עם ישראל- עושק שכר שכיר.
קביעת שכר מינימום נמוך שיוצר אי שוויון הזדמנויות ו שמשמעותו עוני – עושק שכר שכיר.
מס הכנסה/מס חברות אינו נחשב למעשר ולתרומה לקופת האוצר, כי הוא נותן שירותים שווים לכל ושאינם יוצרים שיוויון הזדמנויות. במצב של היום 70 אחוז מתושבי מדינת ישראל לא יכולים לתרום או להפריש מעשר חוץ מהמס הכנסה שהם משלמים שיובא אל קופת האוצר למען עזרה לחלש, ליתום ולאלמנה שאין מספיק תקציב לעזור להם. ולאלה שיש כסף, אלה שמרוויחים הרבה הרבה, ממשלתו של בנימין נתניהו מעניקה הקלות במס .
בנימין נתניהו, שמרבה לאחרונה להתבטא בשם היהדות “לא תבוא כליה על העם היהודי” “סוכת דוד לא תיפול” וכו’, בהפריטו את הפנסיות ונכסי המדינה האסטרטגיים העניק שליטה אסורה לבעלי הון בהתחשב שהכסף אותו מנהלות 20 משפחות כמעט שווה לכסף שמנהלת המדינה אז מצד אחד בנימין נתניהו נאחז בשם היהדות בשטחים הכבושים ומצד שני הוא למעשה כבר ויתר על חלקים נרחבים של הארץ לטובת הטייקונים.
העובדה שמתקיימים פערים חברתיים מטורפים ויש מספיק כסף שלא יהיו עניים ולא יהיו פערים עמוקים , זאת עובדה ששמה ללעג את העם היהודי וחזונו.
“והיה בימים ההם שכר האדם לא נהיה”
שמעתי התבטאויות מפה ומשם שאם האדם רוצה להרויח יותר, אז שישכיל שילמד וכך יקנה אפשרות השתכרות גבוהה יותר וזאת הסיבה שפקיד בנק מרויח יותר מעובד ניקיון. כדי להסביר עד כמה פילוסופיה זו שוגה בהשגתה נדמיין מצב אוטופי שלכל העולם יש תואר אוניברסיטאי כזה או אחר. מה יקרה אז? מי יהיה עובד הניקיון? וכמה ירויח עובד ניקיון בעל תואר? כי הרי אי אפשר לוותר על פעולת הניקיון.. מישהו יצטרך לעשות זאת.
זאת אומרת שהשכלה לא צריכה להיות פרמטר משמעותי לקביעת חלוקת השכר במשק.
לפיכך שכר המינימום צריך להיקבע מחדש ולהגדירו כשכר המעניק שיוויון הזדמנויות וכמובן שההשכר צריך להיות כזה שמשמעותו אינה עוני. עיין ערך בחינות המיצב שמוכיחות שככל שהמצב שסוציואקונומי עולה, כך הציונים עולים ולהייפך.
ואם בפסח עסקנן, אי שיוויון הזדמנויות יוצר מצב שמגביל את האדם ומונע ממנו את החופש- להיות. להיות? להיות מה שהוא יכול וצריך להיות. מחקרים מוכיחים ש70 אחוז נשארים באותה רמה סוציואקונומית כשל הוריהם. בהתחשב בעובדה שקיים עוני בישראל , זהו נתון לא טוב ליהודים. וכמובן שכבר למדנו שבמדינת ישראל מתקיימת תורת גזע שיוצרת מצב בו עולים אקדמאים מרוסיה מרויחים ב66 אחוז יותר מעולים אקדמאים מאתיופיה. וב22 משרדי ממשלה לא מעסיקים עולים מאתיופיה. וזהו נתון מאוד, אבל מאוד לא טוב, ליהודים.

בראשית א’:
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ.

תהילים פב: אֲנִי-אָמַרְתִּי, אֱלֹהִים אַתֶּם; וּבְנֵי עֶלְיוֹן כֻּלְּכֶם.

שמות פרק יז
א וַיִּסְעוּ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מִמִּדְבַּר-סִין, לְמַסְעֵיהֶם–עַל-פִּי יְהוָה; וַיַּחֲנוּ, בִּרְפִידִים, וְאֵין מַיִם, לִשְׁתֹּת הָעָם. ב וַיָּרֶב הָעָם, עִם-מֹשֶׁה, וַיֹּאמְרוּ, תְּנוּ-לָנוּ מַיִם וְנִשְׁתֶּה; וַיֹּאמֶר לָהֶם, מֹשֶׁה, מַה-תְּרִיבוּן עִמָּדִי, מַה-תְּנַסּוּן אֶת-יְהוָה. ג וַיִּצְמָא שָׁם…הָעָם לַמַּיִם, וַיָּלֶן הָעָם עַל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר, לָמָּה זֶּה הֶעֱלִיתָנוּ מִמִּצְרַיִם, לְהָמִית אֹתִי וְאֶת-בָּנַי וְאֶת-מִקְנַי, בַּצָּמָא. ד וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה לֵאמֹר, מָה אֶעֱשֶׂה לָעָם הַזֶּה; עוֹד מְעַט, וּסְקָלֻנִי. ה וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, עֲבֹר לִפְנֵי הָעָם, וְקַח אִתְּךָ, מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל; וּמַטְּךָ, אֲשֶׁר הִכִּיתָ בּוֹ אֶת-הַיְאֹר–קַח בְּיָדְךָ, וְהָלָכְתָּ. ו הִנְנִי עֹמֵד לְפָנֶיךָ שָּׁם עַל-הַצּוּר, בְּחֹרֵב, וְהִכִּיתָ בַצּוּר וְיָצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם, וְשָׁתָה הָעָם; וַיַּעַשׂ כֵּן מֹשֶׁה, לְעֵינֵי זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל. ז וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם, מַסָּה וּמְרִיבָה: עַל-רִיב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְעַל נַסֹּתָם אֶת-יְהוָה לֵאמֹר, הֲיֵשׁ יְהוָה בְּקִרְבֵּנוּ, אִם-אָיִן.

(וְהִכִּיתָ בַצּוּר וְיָצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם, וְשָׁתָה הָעָם; וַיַּעַשׂ כֵּן מֹשֶׁה, לְעֵינֵי זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל)

במדבר כ’
א וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל כָּל-הָעֵדָה מִדְבַּר-צִן, בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, וַיֵּשֶׁב הָעָם, בְּקָדֵשׁ; וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם, וַתִּקָּבֵר שָׁם. ב וְלֹא-הָיָה מַיִם, לָעֵדָה; וַיִּקָּהֲלוּ, עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן. ג וַיָּרֶב הָעָם, עִם-מֹשֶׁה; וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר, וְלוּ גָוַעְנוּ בִּגְוַע אַחֵינוּ לִפְנֵי יְהוָה. ד וְלָמָה הֲבֵאתֶם אֶת-קְהַל יְהוָה, אֶל-הַמִּדְבָּר הַזֶּה, לָמוּת שָׁם, אֲנַחְנוּ וּבְעִירֵנוּ. ה וְלָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ, מִמִּצְרַיִם, לְהָבִיא אֹתָנוּ, אֶל-הַמָּקוֹם הָרָע הַזֶּה: לֹא מְקוֹם זֶרַע, וּתְאֵנָה וְגֶפֶן וְרִמּוֹן, וּמַיִם אַיִן, לִשְׁתּוֹת. ו וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן מִפְּנֵי הַקָּהָל, אֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד, וַיִּפְּלוּ, עַל-פְּנֵיהֶם; וַיֵּרָא כְבוֹד-יְהוָה, אֲלֵיהֶם. {פ}
ז וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ח קַח אֶת-הַמַּטֶּה, וְהַקְהֵל אֶת-הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וְדִבַּרְתֶּם אֶל-הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם, וְנָתַן מֵימָיו; וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן-הַסֶּלַע, וְהִשְׁקִיתָ אֶת-הָעֵדָה וְאֶת-בְּעִירָם. ט וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-הַמַּטֶּה, מִלִּפְנֵי יְהוָה, כַּאֲשֶׁר, צִוָּהוּ. י וַיַּקְהִלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, אֶת-הַקָּהָל–אֶל-פְּנֵי הַסָּלַע; וַיֹּאמֶר לָהֶם, שִׁמְעוּ-נָא הַמֹּרִים–הֲמִן-הַסֶּלַע הַזֶּה, נוֹצִיא לָכֶם מָיִם. יא וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, וַיַּךְ אֶת-הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ–פַּעֲמָיִם; וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים, וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם. {ס} יב וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן, יַעַן לֹא-הֶאֱמַנְתֶּם בִּי, לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל–לָכֵן, לֹא תָבִיאוּ אֶת-הַקָּהָל הַזֶּה, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-נָתַתִּי לָהֶם.

(וְדִבַּרְתֶּם אֶל-הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם, וְנָתַן מֵימָיו)
(וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, וַיַּךְ אֶת-הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ–פַּעֲמָיִם;)

תהילים מט:
נמשל כבהמות נדמו.

תהילים פב’:
אָכֵן כְּאָדָם תְּמוּתוּן
.

פעמיים נתבקש משה רבנו להוציא מיים מהסלע. בפעם הראשונה ע”י הכאה על הסלע. בפעם השניה על ידי דיבור.

בפעם הראשונה משה עשה כפי שבורא עולם ציווה. בפעם השניה עשה משה כפי שהצטווה בפעם הראשונה ולא כפי שנצטווה בפעם השניה.

ולכן נמצא משה רבנו כלא מתאים להנהיג את העם בארצו. לא רק בגלל שלא עשה את מה שהיצטווה . אלא בגלל שהיה עדיין בתודעה שאינה מבדילה אותנו כבני אדם מהחיה, מהבהמה, מלהקת החיות בטבע. כי בפעם השניה היה דור חדש שביקש מים, שלא כמו הדור הקודם היה צריך לתקשר איתו בדיבור ולא ע”י הכאה.

האג’נדה הכלכלית שמכתיב נתניהו בפועלו הוא נדמה לבהמות בטבע כפי שתארה זאת שלי יחימוביץ’: ג’ונגל.

ושוב..
וּבְעֹשְׁקֵי שְׂכַר-שָׂכִיר אַלְמָנָה וְיָתוֹם וּמַטֵּי-גֵר, וְלֹא יְרֵאוּנִי–אָמַר, יְהוָה צְבָאוֹת. ו כִּי אֲנִי יְהוָה, לֹא שָׁנִיתִי; וְאַתֶּם בְּנֵי-יַעֲקֹב, לֹא כְלִיתֶם.  לְמִימֵי אֲבֹתֵיכֶם סַרְתֶּם מֵחֻקַּי, וְלֹא שְׁמַרְתֶּם–שׁוּבוּ אֵלַי וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם, אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת; וַאֲמַרְתֶּם, בַּמֶּה נָשׁוּב. הֲיִקְבַּע אָדָם אֱלֹהִים, כִּי אַתֶּם קֹבְעִים אֹתִי, וַאֲמַרְתֶּם, בַּמֶּה קְבַעֲנוּךָ: הַמַּעֲשֵׂר, וְהַתְּרוּמָה. בַּמְּאֵרָה אַתֶּם נֵאָרִים, וְאֹתִי אַתֶּם קֹבְעִים–הַגּוֹי, כֻּלּוֹ. הָבִיאוּ אֶת-כָּל-הַמַּעֲשֵׂר אֶל-בֵּית הָאוֹצָר, וִיהִי טֶרֶף בְּבֵיתִי, וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת, אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת: אִם-לֹא אֶפְתַּח לָכֶם, אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם, וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה, עַד-בְּלִי-דָי. וְגָעַרְתִּי לָכֶם בָּאֹכֵל, וְלֹא-יַשְׁחִת לָכֶם אֶת-פְּרִי הָאֲדָמָה; וְלֹא-תְשַׁכֵּל לָכֶם הַגֶּפֶן בַּשָּׂדֶה, אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת. וְאִשְּׁרוּ אֶתְכֶם, כָּל-הַגּוֹיִם: כִּי-תִהְיוּ אַתֶּם אֶרֶץ חֵפֶץ, אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת.

בנימין נתניהו נוסע לנאום באו”ם בענין איראן. נקודה למחשבה: אולי אם בנימין נתניהו היה מנהל כלכלה יהודית בארץ ישראל אז הוא לא היה צריך לנסוע לנאום באו”ם כי איראן כבר מזמן הייתה מאשרת אותנו ככתוב:

וְאִשְּׁרוּ אֶתְכֶם, כָּל-הַגּוֹיִם: כִּי-תִהְיוּ אַתֶּם אֶרֶץ חֵפֶץ, אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת.

במדינת ישראל בשם היהדות מתקיים מצב שאינו יהודי ושלצערי גורם להרבה אנשים ברי דעת לא להעריך את היהדות כראוי ולתת לה את הכבוד הראוי ולהעמידה כחזון למדינת ישראל. וחבל שרגשות אלו מתעוררים כלפי היהדות שהיא יפה יפה. ארגוני הימין אינם שליחי היהדות בבואך להעריך את היהדות ואת יחסך אליה. כך שאם מדברים על הפרדת דת מהמדינה, אין צורך לנקוט בפעולה זאת כי ממילא המדינה אינה יהודית במהותה. כי יהדות היא מושג שהוא הרבה יותר נעלה מכיפה, פאה, שטריימל, ואדמה.
.

Copyright © 2020 . All rights reserved.